Thursday, March 12, 2009

Penjajahan Minda dan Perasaan (2)

Bismillah.

Didalam arena peperangan , penjajahan minda adalah yang paling halus dan paling efektif. Sebelum suatu tembakan dibuat musuh sudah mengaku kalah.

Saya bukannya menghalang seseorang itu fasih didalam bahasa inggeris. Saya juga tidak menghalang seseorang itu berfikir didalam bahasa inggeris demi untuk melengkapi lapuran yang hendak dibuat didalam bahasa inggeris. Tapi ada bezanya jika seseorang itu SENTIASA berfikir didalam bahasa inggeris, SENTIASA bercakap didalam bahasa inggeris, malah SENTIASA perasaannya didalam bahasa inggeris.

Orang yang demikian bolehkah dikatakan sebagai melayu? Jikalau seorang dalam sejuta mungkin tidak memberi kesan yang kuat. Tapi jika ada seratu ribu apa nak jadi?

Misalannya; Seseorang itu keluar pejabat untuk makan tengah hari, dia berkata didalam hatinya: "Hmmn, shall I have that mutton masala? That fried octopus in red hot chilli looks good!" Adakah orang ini orang melayu atau orang inggeris? Luarannya nampak melayu tapi hati mungkin inggeris?

Ada pernah dengar tak orang yang masa nak mati bercakap yes, yes, no,no? Masa nazak pun speaking. :). Kalau akhir kalamnya berkata " I bear witness that there is no god but Allah and I bear witness that Muhammad is the messengger of Allah", mungin boleh di terima oleh Allah swt. Tapi persoalannya ialah dimanakah kemelayuan nya?

Mungkin ada yang berkata "Ahh persetanlah dengan kemelayuan itu. Yang penting ialah dunia dapat, akhirat pun dapat"

Hmmn...

No comments: